In september 2022 start aannemer Fuhler met het verwijderen van de bosopslag om verbossing van het hoogveenlandschap te voorkomen. Daarnaast wordt aan de zuidzijde nabij de parkeerplaats bos verwijderd.
De Raad van State heeft de beroepen tegen het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) Engbertsdijksvenen en de ontgrondingsvergunning gegrond verklaard. De PIP gaat over de maatregelen in de bestaande natuur van het gebied. De provincie Overijssel had ter voorbereiding op het PIP een MER (Milieueffectrapportage) moeten maken aldus de Raad van State, maar heeft dit niet gedaan. De provincie moet alsnog een MER laten maken.
Vanaf eind november gaat het bouwteam verder met de aanvoer van leem naar het leemdepot bij de N343/Groenedijk (naast de parkeerplaatsen zijde Kloosterhaar). In dit depot is al een deel leem opgeslagen. Voor de uitvoering van de werkzaamheden in Engbertsdijkvenen is echter nog meer leem nodig.
In september is vanuit Assen al een deel van dit leem aangevoerd. Inmiddels is er weer een partij leem beschikbaar vanuit Assen en vanuit Hoge Hexel. We voeren eerst het leem vanuit Assen aan en starten daarna met de transporten vanuit Hoge Hexel. Hier zijn we naar verwachting 7 tot 8 weken mee bezig, wat betekent dat er 24 á 30 vrachten per dag plaatsvinden. De vrachtwagens rijden in alle gevallen via de N36 en de N341 en dus niet door het dorp Kloosterhaar.
Het leem blijft in het depot liggen totdat de werkzaamheden voor het hoogveenherstel in Engbertsdijksvenen zullen starten.
Kades moeten voorkomen dat water snel uit het natuurgebied wegstroomt. Er is namelijk een groot hoogteverschil van Noord naar Zuidwest. Om dit hoogteverschil op te vangen worden compartimenten gecreëerd met ieder een uniek waterniveau. Hiervoor moeten kades worden hersteld en opnieuw aangelegd met zand- en leemgrond. Er wordt hard gewerkt aan een definitief ontwerp.
Bekijk de kaarten van het voorlopig ontwerp bij downloads/kaarten.
Maatregelen rondom het natuurgebied
Maatregelen in het natuurgebied